Περπατώ, οδηγώ: ασφαλώς κυκλοφορώ

Η Δ΄ τάξη φέτος (τη σχολική χρονιά 2021-2022) στο πλαίσιο του μαθήματος «Εργαστήρια Δεξιοτήτων» («Ευ ζην υποθεματική «1. ΥΓΕΙΑ: Διατροφή- Αυτομέριμνα, Οδική Ασφάλεια») υλοποίησε το πρόγραμμα «Περπατώ, οδηγώ: ασφαλώς κυκλοφορώ» με σκοπό μέσα από γνωστικές, βιωματικές και ευχάριστες δραστηριότητες να κατανοήσουν οι μαθήτριες και οι μαθητές μας την σημαντικότητα της τήρησης των κανόνων του Κ.Ο.Κ. και της υπεύθυνης χρήσης του οδικού δικτύου δηλαδή της ασφαλούς οδικής κυκλοφορίας. ‘Έτσι τα παιδιά γνώρισαν τον Κ.Ο.Κ., τις πινακίδες σήμανσης, τη συμπεριφορά του πεζού, του ποδηλάτη, του επιβάτη, την ασφαλή μετακίνηση από και προς το σχολείο, την πρόληψη ατυχημάτων, ενίσχυσαν ήπιες δεξιότητες, δεξιότητες ζωής, τεχνολογίας και επιστήμης. Επιπλέον, ενδυνάμωσαν τη στάση και τα κίνητρά τους για την καθιέρωση ενός συνειδητού, ατομικού αλλά και κοινωνικού τρόπου σκέψης όσον αφορά την υπεύθυνη συμμετοχή στην οδική κυκλοφορία με αυξημένη ευαισθησία και επαγρύπνηση, σχετικά με τους οδικούς κινδύνους, όπως επίσης και τη συλλογική και κοινωνική ενσυναίσθηση αναφορικά με τους υπόλοιπους χρήστες του οδικού δικτύου. Η εκπαίδευση στην ασφαλή οδική κυκλοφορία βοηθά τα παιδιά μας να κατακτήσουν τους κανόνες του Κ.Ο.Κ. και να αντιληφθούν τις υποχρεώσεις αλλά και τα δικαιώματά τους για θέματα που αφορούν την κυκλοφοριακή αγωγή.

Πώς το καταφέραμε αυτό:

Οι μαθήτριες και οι μαθητές μας σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο εργαζόμενοι, με ενεργή συμμετοχή, όρεξη για μάθηση, δημιουργία και αλληλεπίδραση, μέσα από δραστηριότητες, διάλογο, καταιγισμούς ιδεών και με διάθεση να λύσουν ό,τι πρόβλημα προέκυπτε σε συνεργασία με τη δασκάλα τους Μητσκοπούλου Ειρήνη αποφάσισαν για την διευκόλυνσή τους να χωρίσουν σε 3 θεματικές ενότητες το -κατά τ΄άλλα- αρκετά ευρύ γνωστικό αντικείμενο της Κυκλοφοριακής Αγωγής.  Χρησιμοποίησαν αφενός τις υπάρχουσες γνώσεις τους και αφετέρου όσα διδάχτηκαν, συζήτησαν και στοχάστηκαν στην Ενότητα 5 της Γλώσσας με τίτλο «Ασφαλώς κυκλοφορώ».

Αρχικά, γνώρισαν και κατέγραψαν σε εννοιολογικό χάρτη τους βασικούς  κανόνες οδικής συμπεριφοράς πεζών και οδηγών και είδαν σχετικό βίντεο από το Φωτόδεντρο. Σειρά είχαν τα σήματα οδικής  κυκλοφορίας, τα οποία αφού τα γνώρισαν και τα αναγνώρισαν στον προτζέκτορα, έπειτα ανά ομάδες τα κατηγοριοποίησαν και κατόπιν διέκριναν, παρουσίασαν και ερμήνευσαν στην τάξη όσα συναντούν στην περιοχή μας.

1655734678719

Έπειτα οι ομάδες συσκέφτηκαν σχετικά με την κυκλοφορία των παιδιών εντός σχολείου. Αποφάσισαν ποιες πινακίδες κυκλοφορίας θα μπορούσαν να μπουν στο σχολείο μας και στους διαδρόμους, σε ποια σημεία και για ποιον λόγο, ή δημιούργησαν καινούριες φανταστικές ανάλογα με τις ανάγκες του σχολείου. Τις ζωγράφισαν, τις παρουσίασαν και τις τοποθέτησαν με επεξηγήσεις εκεί που αποφάσισαν.

1655737532523
1655736063676
1655736063683
1655736063691
1655736063699
1655736063710
1655736063720 1
1655736063726
1655736063747
1655736063757

Στη συνέχεια έστησαν το δικό τους ερωτηματολόγιο σχετικά με την ασφάλεια που νιώθουν όταν κυκλοφορούν από και προς το σχολείο, έκαναν τη δική τους έρευνα εντός τάξης καταλήγοντας σε σημαντικά συμπεράσματα.

08cd0c9a0e79d4651d3d6825ce7b3320 0
1655739039108
1655739039116
1655739039128
1655739039141
1655739039151
1655739039158
1655739039167
1655739039176
1655739039185
1655739039195

Ακολούθησε η δραστηριότητα «ΣΤΑΜΑΤΑ, ΚΟΙΤΑ, ΑΚΟΥ» όπου τα παιδιά δραματοποίησαν εντός τάξης τον τρόπο που διασχίζουμε σωστά τον δρόμο και δημιούργησαν ομαδικά αφίσες για να θυμούνται τα ίδια και να ενημερώσουν τους συμμαθητές τους στο υπόλοιπο σχολείο.

1655736063801

Όλα τα παραπάνω ήταν ιδιαίτερα χρήσιμα καθώς η επόμενη δραστηριότητα υλοποιήθηκε με περίπατο γύρω από το σχολείο, καταγραφή και χαρτογράφηση των σημάτων και διαβάσεων, καθώς και των επικίνδυνων σημείων για την έλευση μαθητών στη γειτονιά του σχολείου. Με τη συνοδεία της δασκάλας τους και της εκπαιδευτικού κ. Λαμπριάννας Γαϊτανίδη, εφάρμοσαν καλές πρακτικές στο άμεσο και οικείο περιβάλλον κι έπειτα επέστρεψαν στην τάξη για συζήτηση αναστοχασμού.

1655753581714

Στην επόμενη θεματική τα παιδιά ασχολήθηκαν με δραματοποίηση κατά ομάδες. Οι ομάδες πήραν από μία φράση μη επιθυμητών πρακτικών που έχουν πει παιδιά της ηλικίας τους (πχ. “Ο μπαμπάς μου δεν βάζει ποτέ κράνος όταν οδηγεί το μηχανάκι, ούτε εγώ θα βάζω όταν μεγαλώσω και αγοράσω τη δική μου μηχανή“). Κλήθηκαν στη συνέχεια να το συζητήσουν και να προετοιμάσουν μία δραματοποίηση διαλόγου ανάμεσα στο παιδί που το λέει και τα παιδιά που προσπαθούν να το μεταπείσουν για τη δική του ασφάλεια.

Σε επόμενη δραστηριότητα ακολούθησε αναστοχασμός σχετικά με τους κανόνες οδικής συμπεριφοράς από την πλευρά του οδηγού αλλά και του επιβάτη. Τα παιδιά επεξεργάστηκαν εικόνες συμπεριφορών κι έπειτα κατασκεύασαν τον εννοιολογικό χάρτη τους.

IMG 20220620 143059
IMG 20220620 143029

Στην καλύτερη κατανόηση βοήθησε η ανάγνωση και ο σχολιασμός της ιστορίας «Το ατύχημα του κύριου Αρκούδου» η οποία ενέπνευσε τους μαθητές ανά ομάδες να συγγράψουν και να εικονογραφήσουν τη δική τους ιστορία.

IMG 20220614 120430
IMG 20220614 120436 1
IMG 20220614 120440
IMG 20220614 120447

Η επίσκεψη στο Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής στον Αφραθιά ήταν μια δραστηριότητα που περίμεναν τα παιδιά με πολλή λαχτάρα. Σχετικό άρθρο μπορείτε να διαβάσετε εδώ.

1655737532485
1655737532493
1655737532508
1655737532516

Η τελική μας δραστηριότητα περιελάμβανε τη συνέντευξη με έναν υπεύθυνο φορέα (πχ. αστυνομία, τροχαία, πυροσβεστική. Τα παιδιά κατά ομάδες προετοίμασαν με όρεξη και φαντασία τις ερωτήσεις που θα απηύθυναν, ωστόσο λόγω covid ακυρώθηκε η συνάντηση.

IMG 20220620 143003
IMG 20220614 115933 1

Το πρόγραμμά μας ολοκληρώθηκε με μία ανασκόπηση όσων μάθαμε, βιώσαμε, δημιουργήσαμε όλοι μαζί και το κάθε παιδί ξεχωριστά στη διάρκειά του, αφήνοντάς μας με μεγαλύτερη ετοιμότητα, γνώση, χαρά και ικανοποίηση για το αποτέλεσμα.

Ευχαριστούμε θερμά την Διευθύντρια του σχολείου κ. Ελευθερία Αλεγκάκη για τις πολύτιμες συμβουλές και την υποστήριξη καθ’ όλη τη διάρκειά του, τους εκπαιδευτικούς κ. Λαμπριάννα Γαϊτανίδη και κ. Μανώλη Ζερβαντωνάκη για την αμέριστη συνεργασία τους στην προσπάθειά μας και τα παιδιά της Δ΄ τάξης που με μεράκι και διάθεση έφεραν σε πέρας το εγχείρημα.